05 February 2012

Taraf hidup


Saya singgah di Jusco Seremban 2 semalam. Makan tengahari di food court.

Nasi, ayam (comel je saiznyer) sayur 2 jenis dan air berperisa mangga. Harga yang perlu saya bayar ialah RM10.50.

Wow.....ni sama seperti harga makanan di Suria KLCC. Saya termenung panjang juga. Tapi menung kosong je. Tak ada sebarang solution yang dapat saya simpulkan.

Kemudian saya singgah pula di Giant Senawang. Belilah barangan dapur. Oleh kerana hari Sabtu, malas nak beli banyak sebab susah nak bawa, tak de plastic bag.

RM400 lebih jumlah pembelian. Amboiiii..... Tak de lah banyak mana pun. Sekali lagi saya termenung. Dan seperti tadi juga, tiada sebarang solution yang dapat saya fikirkan.

Dalam mahal-mahal tu pun, tadi semasa di Jusco parking penuh juga. Di Giant pun tak kurang juga. Saya termenung lagi, tapi kali ini saya terfikirkan sesuatu.

Harga barangan, runcit atau apa jua, tidak akan dapat saya kawal. Tetapi perbelanjaan boleh saya buat dengan lebih bijak. Tetapi ini mungkin tidak akan memberi kesan yang banyak kerana melibatkan barangan keperluan yang terpaksa dibeli jua, walau pun harganya telah molonjak terlalu tinggi (di pasar Ampangan harga ikan merah pernah mencecah RM45 sekilogram baru-baru ini)

Kawan saya pernah berkata...... Pedulikan kenaikan harga barang; kita tidak boleh berbuat apa-apa. Tingkatkan saja pendapatan kita kerana itu lebih mudah diusahakan.........

Ada betulnya kata-kawan saya tu. Dan saya termenung lagi......................


No comments:

Post a Comment