09 June 2014

GST, sarapan dan makan tengahari

Kita tidak lagi boleh berbangga dengan pendapatan kita!

Apa tidaknya, dulu harga sarapan cuma RM1.50 untuk sekeping roti canai dan secawan teh tarik. Sekarang harga set yang sama sudah mencecah RM2.50.

Mungkin pegawai-pegawai tidak akan tergugat dengan harga itu, tetapi kita perlu sedar bahawa itu kenaikan melebihi 6d5% dalam masa kurang dari 2 tahun.

Kenaikan ini bukan pada makan telah di masak sahaja, tetapui turut berlaku di sektor lain. Bahan bakar, bahan binaan, sektor service, premium insuran dan lain-lain lagi.

Harga rumah adalah paling teruk. Rumah teres kini berharga sekitar 250 - 300 ribu ringgit sementara rumah berkembar dan rumah bungalow menjadi terlalu mahal sehinggakan mungkin tinggal sebagai tajuk bualan sahaja.

Agaknya, bagaimanalah seorang eksekutif muda ingin membeli sebuah rumah sekarang in?

Entahlah. Saya langsung tidak ada solution untuk kenaikan harga yang berlaku sekarang ini. Tapi, saya tetap akan meneruskan usaha saya untuk cuba meminimakan kesan ekonomi yang tidak terkawal ini.

Jika anda berminat, hubungi saya. Saya tidak menjanjikan apa-apa, sekadar ingin berkongsi usaha!

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment