13 September 2015

Blackberry Q5 OS Update


Q5

Dalam pertemburan jenama, pengeluar dan sistem operasi (OS), masing-masing berlumba-lumba untuk mngehasilkan versi terbaru dengan fungsi terbaru. Blackberry tidak ketinggalan.

Kelmarin, Q5 saya dapat mesej mengatakan ada update versi 10.3.2.2474. Oleh kerana update ini
percuma, saya pun tekan ikon “update”. Tapi, nak update Operating System(OS) Blackberry 10 ini bukan semudah update OS Android.

Mula-mula, ia bagi mesej megatakan ruang simpanan data Q5 saya tidak mencukupi. Saya pun padamkan semua fail-fail lama dan lapok. Sehinggalah tiada lagi mesej yang mengatakan kekurangan ruang simpanan.

Saya mulakan OS update, tapi gagal.

Saya buang semua klip-klip video lama sehingga saya rasa yakin ruangan simpanan data Q5 sudah mencukupi.

Saya mulakan OS update, tapi gagal juga.

Saya berhenti dulu. Cuba memikirkan, apa agaknya punca kegagalan update tersebut.

Akhirnya saya sambungkan Q5 saya ke komputer notebook dan jalankan program Blackberry Link. Connection berjaya. Saya ambil peluang untuk backup data sebelum terlambat.

Saya mulakan OS update lagi, tapi gagal juga.

Saya restart Blackberry Link, saya disconnect dan reconnect Q5 ke komputer notebook, tapi OS update tetap gagal. Semua ini berulang berkali-kali, sehingga akhirnya saya putus asa.

Akhirnya, saya uninstall semua applikasi yang saya muat turun (Whatsapp, Telegram, Al-Quran dan lain-lain yang saya kenal pasti).

Saya mulakan OS update lagi, tapi gagal dan terus gagal.

Saya bercadang untuk membuat factory reset tapi tidak berbuat kemudian keran mata dah pun mengantuk dan rasa kecewa yang amat sangat.

Saya tutup Blackberry Link dan disconnect Q5 dari komputer notebook. Saya tarik selimut. Sebelum naik ke katil saya nampak Q5 sedang memuat turun update melalui sambungan Wifi rumah saya. Saya biarkan saja, cukup kekecewaan untuk hari itu.

Bangun pagi, keesokannya, sebelum ke bilik air, saya swipe Q5, dan keluar mesej untuk “restart to complete installation”. Saya pilih “restart now”.

Lepas mandi dan berpakaian, saya swipe Q5 lagi, ehm….. ia sudah sedia untuk digunakan. Saya semak versi OS, tapi keluar mesej supaya saya tunggu sehingga installation complete.

Ehmmm… pelik bin ajaib. Saya bersungguh-sungguh nak upgrade, tapi gagal. Bila saya biarkan Q5 tu tanpa diganggu sepanjang malam, pandai pulak dia download dan install update dengan sendiri………… Tak paham lah teknoloji ni…..

Sekarang Q5 saya beroperasi dengan OS terbaru, versi 10.3.2.2474………..

No comments:

Post a Comment