16 September 2015

Pengalaman Telefon Mobile



Antara telefon bimbit saya yang terawal menggunakan talian Digi.Antara salah satu sebabnya ialah kerana Digi adalah syarikat yang mula-mula memperkenalkan sistem prepaid.

Saya pula tidak perlu membuat atau menerima panggilan yang banyak. Yang penting pada masa itu hanyalah dapat berhubung sekiranya ada apa-apa masalah semasa saya dalam perjalanan berulang-alik dari rumah ke pejabat.

Pakej paling jimat pada masa itu adalah reload sebanyak RM100 yang bertahan selama 3 bulan. Pilihan lain, reload sebanyak RM50 yang tahan selama 30 hari. Setelah Celcom memulakan operasi pra bayarnya, kadar itu turn kepada reload RM30 untuk aktif selama 30 hari. Saya menggunakan Digi selama beberapa tahun (hampir 12 tahun).

Semasa permulaannya, dalam perjalanan saya ke pejabat, hanya beberapa kawasan sahaja yang ada liputan gelombang Digi. Semasa saya bertukar ke talian lain, semua kawasan dalam laluan saya telah berada dalam liputan.

Kemudian, bila MNP berkuatkuasa, saya bertukar kepada Umobile dengan menggunakan nombor yang
sama. Ini lebih kepada keperluan untuk menyokong perniagaan yang dijalankan oleh isteri saya. Walau bagaimana pun, sebagai penyedia perkhidmatan baru pada masa itu, kadar panggilan dan data dari Umobile memang menarik.

Pada masa yang sama, keperluan saya terhadap telekomunikasi mobile bertambah kerana urusan kerja saya. Saya melanggan talian Maxis (dengan nombor baru) dengan pekej syarikat. Liputan memang
bagus tetapi pekej Blackberry dan data memerlukan saja berbelanja besar. Saya tidak ada pilihan kerana urusan kerja saya memerlukan sistem pengurusan masa dan mobile email.

Bila skop kerja saya berubah dan syarikat pula menutup operasi server Blackberry mereka, saya mengambil keputusan untuk bertukar penyedia talian tetapi niat itu tertangguh kerana saya masih ada beberapa bulan kontrak langganan yang perlu dihabiskan.

Pada masa yang sama juga, keadaan ekonomi merudum. Harga barangan naik dengan mendadak. Saya perlu mengurangkan belanja bulanan saya dan salah satu caranya ialah dengan mengurangkan belanja di bidang komunikasi.

Oleh itu, sebaik sahaja kontrak langganan saya tamat, saya tutup akaun-akaun saya yang tidak berkenaan dan meninggalkan hanya satu akaun utama. Saya terus MNP nombor ini ke Onexox yang menjadi penyedia perkhidmatan telefon mudah alih dan data mobile pilihan saya, kini.

Bersama Onexox, saya dapat berjimat kerana kadar panggilan amat berpatutan. Yang lebih menarik, saya berpeluang mempromosinya untuk mendapat komisyen dan seterusnya menjadikannya satu sumber pendapatan.

Hubungi saya di talian Onexox 016-6481100
http://onexox66.blogspot.com

No comments:

Post a Comment